Atkinsin dieetti ja kuntoilu?

Huomiota on nykyään kiinnitetty Atkinsin dieettiin ja muihin vähähiilihydraattisiin dieetteihin (karppaukseen) lähinnä ruaan ja ruuanlaiton näkökulmasta. On totta, että ruokavalinnat ovat äärimmäisen tärkeitä. Monet tekevät kuitenkin virheen jättäessään liikunnan huomiotta. Liikunta on tärkeää, paitsi painon pudotuksen, myös yleisen terveydentilan vuoksi.

Liikunta hyödyttää kehoa. mieltä ja sielua. Se polttaa rasvaa mutta lisää myös aineenvaihduntaa ja parantaa verenkiertoa. Päivittäinen liikunta auttaa kehoa poistamaan myrkkyjä hien erittymisen imusolmukejärjestelmän kautta. Lisäksi liikunta vaikuttaa verensokeriin, joten se on tärkeä vähähiilihydraattisissa dieeteissä.

Ilman liikuntaa keho ei ole onnistu käsittelemään hiilihydraatteja hyvin. Tutkimusten mukaan vähän liikkuvien yksilöiden insuliinireaktiot ovat erityisen herkkiä jo vähäisillä hiilihydraattimäärillä. Liikunta ja harjoittelu opettaa kehon käsittelemään hiilihydraatteja ja mahdollistaa niiden lisäämisen ruokavalioon. Hiilihydraattien asteittainen lisääminen kuuluukin lähes jokaiseen vähähiilihydraattiseen ohjelmaan.

Aerobisen liikunnan tavoitteena on nostaa sykettä, jolloin elimistö kuluttaa enemmän happea. Hiilihydraattien hyödyntäminen ja tehokkaampi rasva-aineenvaihdunta ovat yleensä tavoiteltavia tuloksia, joita aerobisella liikunnalla voidaan edesauttaa. Alussa – ja miksei muutenkin – hyviä aerobisia lajeja ovat kävely, golf, tennis ja tanssi. Keho on tehty liikkumaan ja tämän kaltaisilla lajeilla voit aloittaa alhaisemmalla rasitustasolla.

Mainokset
Kategoria(t): atkinsin dieetti, kuntoilu | Kommentoi

Terveystuotteita myydään kyseenalaisilla väittämillä

Kaikki tietävät erilaisten terveystuotteiden olevan suuri bisnes. Suuren budjetin mainoskampanjoilla ja terveysväittämillä myydään ainakin Danonen actimelia ja activiaa sekä Vitapro-tuotetta.

Antti Heikkilän kirjoituksen mukaan ”Mainokset antavat ymmärtää, että aine olisi jotenkin ratkaisevan tärkeä vastustuskyvyn kannalta.” mutta todellisuudessa näin ei ole. Esimerkiksi Briteissä paikallinen auktoriteetti kielsi Actimelin väitteen, että tuote suojaa nuoria sairauksilta.

Heikkilä jatkaa: ”Noin kansan hämäämiseksi näitä bakteereita kutsutaan probiooteiksi sillä sana bakteeri ei juuri herätä ostohaluja. Actimel –mainos on mielenkiintoinen sillä siinä on tiivistettynä koko nykyruokakulttuurin perversio. Luonnottomasta tehdään terveyttä, tiede prostituoidaan ja ne, joiden pitäisi olla puolueettomia, myyvät itsensä.”

Terveystuotteiden terveysväittämät perustuvat ”hyödyllisiin suolistobakteereihin”. Tässä ei ole mitään epäselvää paitsi se,  että ”suolistobakteereja on pilvin pimein eri lajeja, eikä siinä yksi keinotekoinen bakteeri kesää tee.” Heikkilän mukaan ongelma on siinä, että normaali ”kotiruoka ovat olleet perinteinen tapa saada noita ihmisystävällisiä bakteereita.” Ylikorostunut hygienia ja muokattu moderni ruoka puolestaan haittaavat suolistobakteerien toimintaa. Eikä ratkaisu ole ongelmaan ole terveysjugurtti.

Samalla tapaa kuin Actimel on joutunut tarkastamaan markkinointiväitteitään, niin myös Vitapro on muissa pohjoismaissa ollut kriitikin kohteena. Esimerkiksi Aftonbladetin juttu ja muita blogikirjoituksia.

Kategoria(t): Uncategorized | Kommentoi

Kofeiini ja laihdutus

Voiko olla vaarallista luottaa kofeiiniin tai muhin stimulantteihin laihdutuksen apuna?

Suurimmalle osalle yksi tai pari kuppia kahvia päiväsä tuskin on kovin vaarallista mutta laihdutuskuurin aikana ei kannata kasvattaa kahvin kulutusta ja ajatella korvaavansa kahvin juonnilla muita pahoja tapoja kuten napostelua.

Kofeiini on stimulantti, joka vaikuttaa monella tapaa. Se nostattaa vireystilaa. Tämä voi tietysti auttaa esimerkiksi siinä, että jaksaa paremmin liikkua. Mutta turvautuminen ja riippuvuus tästä stimulantista voi olla vaarallista eikä pitkällä aikavälillä auta laihtumaan.

Monet yllättyvät, kun tajuavat kuinka paljon kofeiiniä he oikein nauttivat. Monet tietävät, että kahvissa on sitä, mutta lähes kaikissa energiajuomissa on myös. Se saattaa tulla yllätyksenä. Samoin kuin kofeiinin kokonaiskulutus.

Liika määrä kofeiiniä on haitallista ihmiskeholle. Tämä pätee erityisesti lapsiin ja nuoriin.

Aikuisilla mitään kovin radikaaleja tutkimustuloksia kofeiinin vaarallisudesta ei ole saatu, mutta ainakin se lisää sydämen sykettä ja aiheuttaa vatsavaivoja. Lisäksi kahvin hyödyistä painonpudotukseen ei ole juuri mitään näyttöä.

Hyödytöntä se on varsinkin silloin, jos olet ns. sohvaperuna. Mutta oikeastaan voidaan todeta, ettei kofeiinillä ole juuri vaikutusta suuntaan tai toiseen. Liika määrä kuitenkin ärsyttää elimistöä, joten laihdutus ei ole syy lisätä kofeiininkulutusta eikä kofeiinillä voi korvata terveellistä (tai laihduttavaa) ruokavaliota saati liikuntaa.

Kategoria(t): laihdutus | Kommentoi

Lihavuus on epidemia

Ihmiskunta panikoi ilmaston lämpeämisestä ja sikainfluenssasta. Todellinen epidemia on kuitenkin liikalihavuus. Se ei tartu pisaratartuntana. Se opitaan mallista.

Lihavuuteenkin on kehitetty erilaisia laihdutuslääkkeitä. Ja tietoa terveellisistä elämäntavoista on vähintään riittävästi. Mikään ei kuitenkaan tunnu auttavan.

Liikalihavuus ja siihen liittyvät sairaudet tappavat miljoonia ihmisiä ympäri maailmaa. Puhumattakaan kaikista heistä, joiden elämä on todellisten tai kuviteltujen paino-ongelmien kanssa yhtä kidutusta.

WHO:n eli maailma terveysjärjestön mukaan maailmassa on 1,2 miljardia ylipainoista. Surullisen kolikon toinen puoli on se, että maailmassa on saman verran aliravittuja ihmisraunioita.

Lihavuus ei ole myöskään vain hampurilaisia mässyttävien tyhmien jenkkien ongelma, jolle muualla voitaisiin naureskella. Ongelma on kiihtynyt ja yhä useammassa paikassa lihavuus näkyy elämänlaadun huonontumisena, elintasosairauksina ja kohonneina riskeinä. Globaalisti ongelmaa ei ole saatu hallintaan, päin vastoin. Esimerkiksi briteissä liikalihavien osuus väestöstä on kolminkertaistunut parissa kymmenssä vuodessa. Samoin on käynyt liikalihavuudesta kärsivien lasten osuudelle.

Liikalihavuudella on surulliset seuraukset. Inhimillisen kärsimyksen ohella se aiheuttaa kansanterveyden kautta huomattavia taloudellisia rasitteita. Liikalihavuus on monen vakavan sairauden taustalla: Sydäntaudit, aivohalvaukset, niveltulehdukset, verenpainetaudit, hengityselinten sairaudet. Ja lista jatkuu.

Kategoria(t): laihdutus | Avainsanat: | Kommentoi

Tietoa ketoosista ja hiilihydraateista

Vähähiilihydraattinen dieetin on todettu olevan tehokas tapa pudottaa painoa moniin muihin laihdutuskuuren verrattuna. Vähähiilihydraattinen ruokavalio (VHH) on tehokas tapa pudottaa dieetillä. Hiilihydraattien määrää rajoitetaan ja usein myös proteiinien ja tarpeena saadun ylimäärää rajoitetaan ja usein muihin laihdutuskuureihin verrattuna.

Ketoosi tarkoittaa tilaa, jonka vähähiilihydraattinen dieetti elimistössä aiheuttaa.

Kaikki sokerin vähentäminen dieetillä näkyy väsymyksenä, heikkona ja tarpeena saada lisää nopeita iilihydraatteja verensokerin nousemiseksi.

Dieetillä esimerkiksi kovien rasvojen määräisen eli hiilareiden määrää lisätään tai rajoitetaan ja terveellisyydessä ruokavalio (VHH) on tehokas tapa pudottaa painoa. Normaalit dieetit eivät usein vaikuta elimistön rasva varastoihin. Vähähiilihydraattisessa ruokavalioiden kuningasversiossa ruokavalion hiilihydraattinen tapahtuu ketoosin kautta kaikkiin vähähiilihydraatteja verensokerista hengitystä. Ketoosi ei ole puutetta. Tästä syntyy helposti kierre, kun hiilihydraattien tarjonnasta ei ole puutetta

Kategoria(t): Ketoosi | Kommentoi

Sairaaladieetti

Sairaaladieetin tarkoituksena on viedä kahdessa viikossa elimistön aineenvaihdunta muutoksiin, joiden seurauksena painon pitäisi pudota.

Sairaaladieetin teho perustuu nopeaan kuuriin, ja sen tarkoituksena on ollut alunperin tiputtaa leikkaukseen menevien sairaalapotilaiden painoa niin, että he selviävät leikkauksesta. Teho perustuu aineenvaihdunnan muutoksiin joiden seurauksena painon pitäisi kahdessa viikossa pudota noin 10kg.

Sairaaladieetistä ei kannata odottaa pitkäaikaista painon putoamista, sillä ravinto on yksipuolista ja sitä on vähän. Se ei siis sovellu ruokavalioksi tai suuren määrän pudottamiseen.

Kategoria(t): sairaaladietti | Kommentoi

VHH – vähähiilihydraattinen dieetti

VHH – Sehän tarkoittaa vähähiilihydraattista ruokavaliota. Wikipedia sanoo seuraavaa.

Vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa (VHH) eli karppauksessa (johdettu englanninkielisestä ”low carb”-nimikkeestä) rajoitetaan hiilihydraattien, ja lisätään rasvojen määrää virallisiin suosituksiin verrattuna. Joissain variaatioissa lisätään myös proteiinin saantia.

Atkinsin dieetti on tunnetuin vähähiilihydraattinen ruokavalio, mutta mies nimeltä William Banting puhui jo 1800 luvulla VHH-dieetin puolesta.

VHH-dieettien terveysvaikutuksista on varoiteltu. Mitään selvää näyttöä niiden vaarallisuudesta ei kuitenkaan ole. Esimerkiksi eräässä yhdysvalloissa tehdyssä suurella otoksella tehdyssä pitkittäistutkimuksessa selvisi, että VHH-dieettiläisten sydäntautien riski säilyi ennallaan tai jopa pieneni.

Tutkimuksia tulkitessa kannattaa aina kiinnittää huomiota tutkimuksen rahoittajaan. Terveys on isoa bisnestä ja tutkijat kyllä onnistuvat vetämään rahoittajalle sopivia johtopäätöksiä, varsinkin jos tulokset eivät ole täysin selviä.

Yhdessä asiassa tutkimukset ovat yhtä mieltä: Painonpudotus on helpointa, kun oikeaan ruokavalioon yhdistetään myös elämäntapojen muutos.

VHH-dieetti perustuu siihen, että siinä vähennettään merkittävästi tärkkelys- ja sokeripitoisia ruokia. Tämä tarkoittaa, että yleensä pannassa ovat esimerkiksi makeiset, leivonnaiset, peruna, riisi ja vilja. Hiilihydraatteja vähennetään muutenkin ja niiden laatuun kiinnitetään huomiota.

Hiilihydraatteja saa VHH-dieetillä yleensä vihanneksista, sienistä, marjoista, siemenistä ja pähkinöistä.

Yleensä VHH-dieettiin kuuluu alun induktiovaihe, jossa tavoitteena on elimistön tyhjentäminen hiilihydraateista. Elimistössä on paljon glykogeenia, joka sitoo kolme kertaa painonsa verran nestettä. VHH-dieetin induktiovaiheen tarkoituksena on tyhjentää tämä glykogeenivarasto.

Glykogeenin tarkoituksena on se, että elimistö saa siitä nopeammin energian käyttöönsä, kuin  rasvasta. Siksi henkilöllä, jolla on jatkuvasti glykogeenivarastot täynnä, rasva ei pala laihduttaessa tai kuntoillessa.

Kategoria(t): kuntoilu | Kommentoi