Kofeiini ja laihdutus

Voiko olla vaarallista luottaa kofeiiniin tai muhin stimulantteihin laihdutuksen apuna?

Suurimmalle osalle yksi tai pari kuppia kahvia päiväsä tuskin on kovin vaarallista mutta laihdutuskuurin aikana ei kannata kasvattaa kahvin kulutusta ja ajatella korvaavansa kahvin juonnilla muita pahoja tapoja kuten napostelua.

Kofeiini on stimulantti, joka vaikuttaa monella tapaa. Se nostattaa vireystilaa. Tämä voi tietysti auttaa esimerkiksi siinä, että jaksaa paremmin liikkua. Mutta turvautuminen ja riippuvuus tästä stimulantista voi olla vaarallista eikä pitkällä aikavälillä auta laihtumaan.

Monet yllättyvät, kun tajuavat kuinka paljon kofeiiniä he oikein nauttivat. Monet tietävät, että kahvissa on sitä, mutta lähes kaikissa energiajuomissa on myös. Se saattaa tulla yllätyksenä. Samoin kuin kofeiinin kokonaiskulutus.

Liika määrä kofeiiniä on haitallista ihmiskeholle. Tämä pätee erityisesti lapsiin ja nuoriin.

Aikuisilla mitään kovin radikaaleja tutkimustuloksia kofeiinin vaarallisudesta ei ole saatu, mutta ainakin se lisää sydämen sykettä ja aiheuttaa vatsavaivoja. Lisäksi kahvin hyödyistä painonpudotukseen ei ole juuri mitään näyttöä.

Hyödytöntä se on varsinkin silloin, jos olet ns. sohvaperuna. Mutta oikeastaan voidaan todeta, ettei kofeiinillä ole juuri vaikutusta suuntaan tai toiseen. Liika määrä kuitenkin ärsyttää elimistöä, joten laihdutus ei ole syy lisätä kofeiininkulutusta eikä kofeiinillä voi korvata terveellistä (tai laihduttavaa) ruokavaliota saati liikuntaa.

Mainokset
Kategoria(t): laihdutus. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s